Wednesday, December 2, 2009

Zaiton Sameon

Asyik cerita pasal band je, kali ni penyanyi solo la pulak. Sebab zaman rockapak bukan sahaja dimeriahkan oleh band-band rock malah ramai penyanyi solo lelaki dan perempuan memeriahkan zaman rockapak antaranya Ella, Shima, Zaiton Sameon, Sahara Yaakob dan Rohana Jalil. Tapi kali ni aku nak citer pasal Zaiton Sameon. Zaiton Sameon atau lebih gemar dipanggil Eton lahir pada tahun 2 Julai 1956 di mana aku pun kurang pasti. Tapi kalau tak silap aku sekarang dia dok selangor. Zaiton Sameon boleh dikatakan penyanyi lagenda di Malaysia dengan kejayaan lagu lagunya dan juga kisah hidupnya yang penuh dramatik susah nak kata.

Zaiton Sameon berada di kemuncak kejayaannya dengan lagu 'Menaruh Harapan' ciptaan A.Ali dan lirik Habsah Hasan. Masa tu aku yang baru berumur berapa tahun pun tau lagu tu dan sampai sekarang lagu menaruh harapan ni mengingatkan aku zaman masa kecit aku, mana taknye mana2 pergi aku dengar lagu ni. Lagu ini turut memenangi Juara Lagu 87' iaitu Juara Lagu yang pertama diadakan. Semasa zaman kegemilangan beliau berbagai kisah pahit manis beliau disiarkan di media malah masa tu beliau turut dilabel sebagai simbol seks malaysia berikutan penampilan berani beliau. Kalu tak caya cuba korang cari video klip asal lagu menaruh harapan (aku cari tak jumpa). Zaiton Sameon juga pernah reject lagu ciptaan A.Ali walaupun ciptaan A.Ali lah yang berjaya menjulang nama beliau sebelum ini. Alasannya lagu tersebut macam lagu dangdut. Akhirnya lagu tersebut diberi kepada Rohana Jalil dan berjaya menaikkan nama Rohana Jalil. Satu lagi lagu yang mengingatkan aku zaman masa kecik aku.

Pada 21 Februari 1990 Zaiton Sameon terlibat dalam kemalangan selepas balik dari di Batangkali Selangor selepas balik dari membuat persembahan di Kuala Ketil, Kedah. Kata orang masa dia buat persembahan tu ada azan, tapi dia nyanyi jugak. Tapi jangan percaya lagi sebab tak tau kebenarannya sebab aku pun dengar dari mulut orang. Akibat kemalangan tersebut beliau kehilangan anak tunggal kesayangannya Azirwan Abu Bakar dan beliau terlantar koma selama sebulan. Semasa koma tersebut menurutnya dia dibawa melihat siksa alam kubur, tak tau lah betul ke tak. Selepas bangun dari koma mental beliau dikatakan kurang stabil dan sering memanggil nama anaknya. Setelah sihat beliau ada cuba menyanyi kembali tetapi tak sama macam zaiton sameon yang sebelum ni, dan akhirnya menyepi.

Ingatkan dah serik nak menyanyi lagi, rupanya aku baca beliau kini beria-ia nak menyanyi kembali macam dulu sebab itu sajalah yang dia tau. Pada aku kalu nak menyanyi tak ada masalah tapi jangan la sampai membuat maksiat dan melalaikan. Zaiton sameon kini masih lagi menyanyi tetapi hanya dia majlis-majlis kahwin dan di pusat pusat karaoke. Bila ingat balik kisah dia sian pulak dah la tak ada suami, satu satunya anak yang dia ada meninggal pulak, nak menyanyi orang dah tak laku. macam kena pulak lagu menaruh harapan dengan hidup dia

dulu aku sendiri,
Kini masih sendiri,
hadapi hidup ini.
Susah senang diriku,
Tak bertempat mengadu,
seperti Burung kepatahan sayap,
dihati kecil ku menaruh harapan.

p/s: info tambahan, dengar citer kisah Zaiton Sameon akan difilemkan dan pelakon utamanya Nurul (ex-wife Ajai). sesiapa nak tgk video klip menaruh harapan yg asal klik sini.

Zaiton Sameon - Ratu Sensasi








Download:
Part 1
Part 2

6 comments:

.:P.U.T.E.H:. said...

ooo..zaiton sameon..dia nih kira mak cik saya la..belah ayah..tapi tak penah jumpe pon..bz agaknye..sedap sedap...lagu die..suke suke!!!

smiley said...

selalu jugak dgr lagu die nih..

nywy, thx for dropped comment at http://triplesmiley.blogspot.com/2009/12/aktiviti-pagi-dihujung-minggu.html

komen Ryusgnal telah pun direply..terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca blog triplesmiley..

cheers,
http://triplesmiley.blogspot.com

Farhana said...

Uuuuhhuuuu.. Ku suke sama lagu ini. Sangat.. Stok karok ni.. Walaupun suare tak penah smpai.. Muahaha.. ;p

Hmmm.. Dengar gak pasal cite dia ade msalah mental.. Smoga hidup dia skarang elok2 jek.. ;)

alien said...

kesudahan yg tak gembira

sukiminna said...

uyo..gambar kecik kat bawah tu zaiton ke? sexynye

en_me said...

thanx bro singgah2 jenguk2 komen2 blog me yg ittewww.. nice retro blog, keep it upp