Sunday, August 5, 2012

Rockers

Kumpulan Rockers berasal dari Singapura, ditubuhkan pada tahun 1979 dengan nama asalnya Killing Machine. Kumpulan itu kemudiannya menukar nama band kepada Rockers sebelum merakamkan album. Album pertama Rockers diterbitkan pada tahun 1988 berjudul Kekejaman. Line-up Rockers ketika itu ialah Johan (vocal), Aziz (Gitar), Rashid (Gitar), Leman a.k.a Man Karen (Bass) & Irman (Drum).

Kejayaan album pertama mereka mendorong Rockers untuk menghasilkan album kedua iaitu Harakah pada tahun yang sama. Tetapi dalam album ini, tempat Man Karen digantikan oleh Hamzah kerana beliau bertindak keluar dari Rockers dan menyertai Rusty Blade.

Pada tahun berikutnya, Rockers berjaya menghasilkan album ketiga mereka iaitu Andalusia sebelum berlaku perselisihan antara Johan dan Rockers mengakibatkan beliau bertindak keluar dari rockers dan melarang Rockers menggunakan nama dan logo Rockers untuk album berikutnya.

Album keempat Rockers burjudul Dukun lebih cenderung kepada speed metal. Kali ini mereka menampilan Jumat sebagai vocalist dan BJ sebagai gitar utama menggantikan Aziz (BJ menyertai Rockers sejak album Andalusia lagi). Dalam album yang diterbitkan pada tahun 1991 ini, mereka menggunakan nama Rockerz dan logo yang berbeza daripada sebelum ini. Disebabkan terdapat masalah dengan syarikat rakaman, album ini kurang mendapat publisiti dan hanya sedikit sahaja dijual. Kumpulan Rockers kemudiannya menyepi pada tahun 1993 kerana komitmen pekerjaan dan family.

Lagu lagu yang pernah dipopularkan oleh kumpulan Rockers adalah seperti Memori, Kekejaman, Harakah, Rayuan syaitan, Dua insan bercinta, bunga bangsa, Musnah Harapan dan banyak lagi. Boleh dikatakan kesemua lagu yang pernah dibawa oleh kumpulan ini best belaka.

Begitulah serba sedikit tentang sejarah kumpulan Rockers. Kalau nak tahu lebih detail lagi pasal sejarah kumpulan ni, bolehlah baca dalam blog Cromirama. Sepertimana Rusty blade, kumpulan ini juga mempunyai influence Iron Maiden yang kuat dari dulu sampai sekarang. 

Kini kumpulan Rockers masih lagi wujud dan masih aktif mengadakan persembahan di sekitar Kuala Lumpur (Walaupun mereka menetap di Singapura). Namun kumpulan ini terbahagi kepada dua iaitu Rockers dan Rockerz. Kumpulan Rockers dianggotai oleh pengasas kumpulan ini sendiri iaitu Johan sebagai vokalist dan lima lagi anggota iaitu, Man Karen (Bass), Mamat ,Izat & Blackdeem (Gitar) dan Shah (drum). Kumpulan Rockerz pula dianggotai oleh Bob (Vocal), Jumat (Bass), Black (Gitar) dan Irman Masrom (Drum). 

Di sempana hari raya nak dekat ni, berikut adalah lagu hari raya kumpulan Rockers yang pernah dirakamkan pada tahun 1992. Ramai yang tak tahu...

Rockers - Kita Sambut Hari Bahagia

Download:

9 comments:

Cromirama Elcy said...

pheeeewit !! info rare..

syiela said...

dulu2 punya rock mesti rambut gerbang kan tapi suara mantap! best!

Muhd Faris said...

www.moviemelayu.org

BTS said...

seangkatan rusty blade ker???

Unknown said...

rusty blade & rockerz fuyooo sama POWER))))))

Sobat Bonsai said...

Memang bagus musik-musik rock lama

fadh leyanie said...

kejap je nk Raya dah.di rakam tahun 1992, baru lahir kot tarikh tu!

Unknown said...

Rockers my all time favorite Singapore rock band!!

Unknown said...

Rockers my all time favorite Singapore rock band!!