Wednesday, March 31, 2010

Allahyarham Zulkifli Adnan Razali a.k.a J.S Kevin

Nama sebenar Allahyarham, Zulkifli Adnan Mohd Razali dilahirkan pada tahun 1960 di Perak, aku pun tak pasti mana lokasinya. Allahyarham merupakan penerbit album dan komposer menggunakan nama pena j.s kevin, z.n kevin, joe kevin, mr kevin dan beberapa lagi nama pena pernah digunakan oleh Allahyarham. Tapi nama yang paling kerap digunakan oleh llahyarham ialah J.S Kevin dan beliau memang lebih dikenali dengan nama tersebut. Dalam Album pertama XPDC, 'Darjah Satu' beliau menggunakan kedua2 dua nama J.S Kevin sbg pencipta lagu dan Z.N Kevin sebagai penulis lirik. menurut beliau Z.N Kevin adalah atas nama isterinya supaya isterinya turut mendapat royalti atas lagu yang diciptanya.
Allahyarham merupakan anak bongsu dari lima adik beradik, isteri beliau Noraishah Abdul Hamid dan mempunyai tiga orang cahaya mata. Allahyarham menghembuskan nafas terakhir pada 8 ogos 2002 pada usia 42 tahun akibat serangan angin ahmar dan paru paru berair.
Sepanjang hayat beliau banyak menghasilkan lagu dan lirik yang telah berjaya mengangkat nama banyak kumpulan rockapak dan artis solo tanah air antaranya XPDC, Wings, Fahrenheit, Hattan, BPR, MAY dan Hattan. Antara lagu lagu yang mendapat sentuhan Allahyarham ialah, 'C.I.N.T.A', 'C.T Cinta Kenangan Silam', 'Titian Perjalanan', 'Hentian Ini' dan 'teman' (XPDC), 'Biarkan berlalu', 'Misteri Mimpi Syakilla' dan 'Inspirasi Shakilla' (Wings), 'Kelmarin yang Pijar', 'Sabar Menanti', 'Kasih Orang Muda', 'Ana' (Farenheit), 'Biar Putih Tulang' (Dinamik), 'Dari Sinar Mata', 'Air Mata Jernih', 'Sudah Sampai Sini' (BPR) dan banyak lagi kalau nak sebut satu satu besok pun tak habis. Aku rasa XPDC paling banyak menerima sentuhan Allahyarham dan lagu lagu Allahyarham lah yang telah mengangkat nama XPDC. 80 peratus lagu dalam Album Pertama XPDC, 'Darjah Satu' adalah ciptaan beliau.
Lagu lagu yang dihasilkan Allahyarham memang mempunyai nilai seni yang tinggi dan dari lirik yag dihasilkan mengandungi unsur keikhlasan dan makna tersendiri. Kebanyakan lagu Allahyarham Aku suka dan pada aku Allahyarham memang tiada pengganti. Walaupun Karya Allahyarham banyak menghasilkan karya masterpiece setaraf dengan M.Nasir dan Ramli Sarip, Allahyarham tetap maintain low profile, jauh dari publisiti dan aku rasa kalau sesiapa selisih dengan dia tepi jalan takkan kenal dia tu J.S Kevin.
Lima tahun selepas pemergian Allahyarham, satu album mengandungi lagu lagu Allahyarham yang tek sempat dirakamkan dihasilkan dan dinyanyikan oleh artis artis rockapak tanah air. Album tersebut berjudul 'Tangisan di Gelanggang Fana', korang boleh download melaui link kat bawah. Album ini mengandungi sembilan lagu Allahyarham J.S Kevin yang belum pernah dirakamkan dan satu lagu didedikasikan untuk beliau berjudul 'Tangisan Di Gelanggang Fana' yang pernah dipopularkan oleh kumpulan Mentor dalam album 'Idola' ciptaan Harun BPR dan lirik oleh Abdullah Romany dinyanyikan semula beramai ramai.
Akhir sekali Al-Fatihah ke atas roh Allahyarham...

Tangisan di Gelanggang Fana (Tribute to JS Kevin)









Download
Part 1
Part 2

5 comments:

♥ Cik Puan Pinky ♥ said...

salam singgah :)

de_kerinchi said...

semoga rohnya dicucuri rahmat dan dilindungi Allah s.w.t. Al-Fatihah....

Unknown said...

lagenda....

Unknown said...

Masterpiece... my respect goes out to you jsk... gone but not far...

chefyang.I said...

Aku dibesarkan dgn lagu lagu jsk.....
Al fatiha buat zul adnan razali